#Online

Journey of Joy

Afgelopen weekend heb ik samen met 60 andere bezoekers uit verschillende branches kennis gemaakt met de gouden driehoek van de digitale marketing tijdens Team Nijhuis’ Journey of Joy 2017. Een driehoek met in de hoeken videomarketing, inbound marketing en social media marketing. Tijdens dit jaarlijks evenement raak je tot in de puntjes van je tenen geïnspireerd. Het heeft mij zelfs in de richting van De Content Werkplaats geduwd.

Videomarketing

Mijn dag startte met een presentatie van Gerben Lievers, strategy director van Team Nijhuis, over videomarketing. Hij zette direct het publiek op scherp met de opmerking: “in 2020 bestaat volgens Google 90% van alle content uit video en is video geschikt om in iedere fase van de customer journey in te zetten.” Volgens Gerben zetten veel bedrijven en bureaus videomarketing in op de do-fase uit het See-Think-Do-Care-model van Google. Een fase met het doel: koop mijn producten en/of diensten. Dit is volgens hem niet de meest efficiënte manier en zeker niet de goedkoopste.

Mogen wij wel live?

Tijdens de presentatie vroeg Gerben of iemand live wilde gaan tijdens het evenement. Natuurlijk pakte ik mijn telefoon en drukte ik op de opnameknop. Toen klonk een vraag door de zaal: “mogen wij wel live tijdens dit evenement? Moeten we niet eerst toestemming hebben?” Het antwoord van Gerben was simpel: “Hebben jullie de algemene voorwaarden geaccepteerd?” Iedereen knikte ja. “Dan is de vraag beantwoord”, vertelt Gerben. “In de algemene voorwaarden doen jullie afstand van portretrecht, waardoor we foto’s en video’s van jullie kunnen maken”. Dit moment bevestigt dat bijna niemand tegenwoordig nog de algemene voorwaarden leest. Een interessant item om ook eens bij stil te staan, maar dat komt later.

De presentatie heeft mij aangezet om eens in videomarketing te duiken. Ben je ook nieuwsgierig geworden? Download de presentatie over videomarketing.

Inbound marketing

Na een korte pauze liepen we door naar de keuken van QuaKoken – de locatie van het evenement – voor de volgende presentatie over inbound marketing gegeven door Bram Lucas en Stéphanie Balk. Bram startte de presentatie met de vraag: “wie is er weleens rond etenstijd gebeld door een energieleverancier?” Velen staken hun hand op. “En vond je het leuk dat je rond dit tijdstip werd gebeld?” Toen gingen er geen enkele vingers de lucht in. “Dit is een typisch voorbeeld van traditionele marketing dat niet werkt. Het verkeerde moment, de verkeerde boodschap en vaak de verkeerde persoon”, vertelt Bram. Inbound marketing staat in het teken van de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon. In slechts 45 minuten hebben Bram en Stephanie uitgelegd hoe je inbound marketing kan inzetten en wanneer je ermee kunt beginnen. Het enige wat je nodig hebt, is een website. Wil jij ook beginnen met inbound marketing? Download de presentatie van Team Nijhuis.

Social mediamarketing

De laatste presentatie werd gegeven door Judith Damveld en Peter Brouwer over social mediamarketing. Met een interactieve benadering was dit een leuke en spontane afsluiter. Ik was vooral erg benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen en eventueel tips en tricks. Judith begon met: “Soms kan het bereik wat tegenvallen, maar dat ligt niet aan jou. Dat ligt aan Facebook. Zij proberen jou te motiveren om te adverteren, kortom je moet betalen.”

Tegenwoordig kun je op bijna ieder social mediaplatform gerichter adverteren, maar hoe doe je dat eigenlijk? Bepaal het doel van de campagne, de doelgroep en je boodschap. Aan de hand van een interessante casus van Smartphone Polis leerden we over een targeting met een goede boodschap en doelgroep. Stel, je hebt net een Samsung S8 gekocht en je ziet een advertentie over het verzekeren van deze peperdure telefoon. Door de personalisatie ben je eerder geneigd om te klikken. Het is de juiste boodschap, voor de juiste persoon op het juiste moment. De campagne had een kleine investering nodig, maar verdiende zich dubbel en dwars terug. Super leuk, toch!? Wil je meer over targeting weten en over look-a-like audiences, houdt de website in de gaten. Er volgt later nog een artikel.

Wil je weten wat Judith en Peter mij hebben verteld? Download hun presentatie over social mediamarketing.

Journey of Joy kort samengevat

Het was een ontzettend inspirerende dag. Het was leuk en informatief. Je hoort kleine tips & tricks waar je nog niet eerder over hebt nagedacht. Ik moet zeggen dat ik wel al veel wist, maar dat geeft niet. Het is erg interessant om te horen hoe zij het inzetten. Ben je benieuwd naar de dag? Bekijk dan de aftermovie op teamnijhuis.nl.

Dit vind je misschien ook leuk...