#Health

#Healthy #Clean in Slagharen

Op het moment dat ik de titel typ van dit artikel, grinnik ik. Vijf suikervrije en koolhydraatarme gerechten. Dat klinkt toch niet lekker en dan gaat het over eten, dan moet het water je toch gelijk in je mond lopen. Ik had er ook neer kunnen zetten, suikervrij, koolhydraatarm, glutenvrij, vegetarisch en nog meer. Maar dat is toch niet aantrekkelijk. Daarom heb ik snel de titel aangepast. #Healthy #Clean in Slagharen: dezelfde titel als onze whatsappgroep.

Zoals ik al even kort vermeldde, is #Healthy #Clean een titel van een whatsappgroepje. Samen met twee andere collega’s van Attractie- & Vakantiepark Slagharen heb ik dit groepje opgericht. Hierbij hebben we afgesproken om iedere week een dag voor elkaar gezonde lunch klaar te maken. Dat betekent 1 keer koken voor 3 en twee keer een lunch krijgen. Dat is toch niet verkeerd. Nu schrijf ik stiekem een blogartikel over de eerste vijf gerechten die wij hebben gegeten. Ps. de foto’s die ik heb genomen, voldoen niet echt aan de hastag foodporn. Dus die zal ik niet toevoegen. Wil je ze echt zien? Kijk dan op ons instagramacocunt.

Gerecht 1 – Kipsalade met mango

We startten om maandag met een heerlijke salade. Ik hoop dat het woord heerlijk je niet gaat vervelen, dit kan vaker voorkomen dan ik zou willen.

Het gerecht bestond uit gemengde sla, augurk, gedroogde tomaat, spekjes en gepocheerde kip. Om er een geheel te maken, had ze er een dressing van mayonaise, mosterd en honing aan toegevoegd. Tot slot kregen we er zelfgemaakt lijnzaadcrackers bij. Je moest er echt niet aan ruiken, maar ze waren heerlijk!

Gerecht 2 – Koolkippie

Het tweede gerecht had in de basis spitskool. De spitskool was heerlijk klaargemaakt met  rozijnen, rode ui, bosui, gerookte kipfilet, appel, mayonaise, mosterd en kwark, ahornsiroop, zout en peper. Zo, dat is eruit. Dat was een hele mond vol. En lekker dat het was!

Gerecht 3 – Tom Kha Kai

Zelf heb ik Tom Kha Kai gemaakt, althans een variatie daarop. Dit was het moment om eens de soep zelf te maken en niet uit een zakje te kopen. Ik ontdekte twee recepten met relatief weinig suiker en weinig ingrediënten. Om het gerecht te maken, had ik kip, kokosmelk, thaise roerbakgroenten, rode peper en kippenbouillon nodig. Easy, peasy en lekker… Al zeg ik het zelf. 😉

Gerecht 4 – Gegrilde groentesalade

De tweede week werden we ‘s ochtends al wakker gemaakt met instagramfilmpjes van gegrilde groenten. We kregen een salade met aubergine, courgette, paprika met knoflook en olijfolie uit de oven, mozzarella en gemengde sla. Met een dressing van olijfolie, azijn, zout en peper. Een heerlijk gerecht die ik zeker nog eens zelf ga maken!

Gerecht 5 – With love salade met blauwe kaas

Gerecht 5 was ook één van mijn probeersels. Een witlofsalade met blauwe kaas. Normaal gesproken houd ik niet zo van rauwe witlof, maar in deze combinatie was het heerlijk. De ingrediënten van het gerecht zijn:

  • Witlof,
  • Honing,
  • Spekjes,
  • Blauwe kaas,
  • Gebakken peer,
  • Balsamico-azijn
  • Olijfolie

Waarom ik zal ik eigenlijk stoppen bij 5? Daar is geen reden voor. Ik vond het simpelweg een mooi getal, maar we zijn met drie collega’s. Dan krijg je bij deze nog een heerlijke bonus: gerecht 6 kippie tonato.

Gerecht 6 – Kippie Tonato

Zoals je vast aan de titel kan zien, zijn Kippie Tonato en Koolkippie gemaakt door dezelfde collega. Kippie Tonato spande toch wel echt de kroon. Het gerecht bestond uit gemengde sla, augurk, gedroogde tomaat, gerookte kip, rode ui, appel, komkommer, bosui met een tonijndressing. Oo, o, o.. Wat een heerlijke combinatie. Oeps, ik vergeet je te vertellen hoe ze de tonijndressing heeft gemaakt. Dat ga ik je natuurlijk niet ontnemen. De dressing bestaat uit tonijn, mayonaise, kwark, zout en peper, olijfolie, augurk en rode ui.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *