De Content Werkplaats

Wat is het doel van jouw landingspagina? En hoe meet je die?

Oo, dan schrijf ik daar even een landingspagina voor. Dat hoor ik regelmatig. Het schrijven van landingspagina is belangrijk voor iedere organisatie, maar wat is het doel van jouw landingspagina en hoe meet jij de resultaten? Hieronder staan enkele handvatten om het juiste doel te bepalen en welke kpi’s je hieraan kan koppelen.

Start met de basics: de organisatiedoelen

Allereerst start je met de doelen van je organisatie. Wat wil je bereiken? De kans is groot dat je meer klanten wilt, maar wie zijn eigenlijk jouw klanten? Zijn het mannen? Vrouwen? Hoe oud zijn ze? Wat is hun gedrag? En wat zijn hun doelen? Dit zijn slechts enkele vragen die je moet beantwoorden, voordat je je product of dienst kan verkopen aan meer klanten.

Of is je doel branding? Naamsbekendheid en zichtbaarheid zijn twee belangrijke zaken voor organisaties en webshops die willen groeien. Echter, vaak is dit onderwerp niet iets waar je ‘tijd’ voor hebt, maar wel hoog op het wensenlijstje staat.

Wanneer je je organisatiedoelen helder hebt, kun je verder met de volgende stap.

Gebruik landingspagina’s die het doel staven

Begin eerst met één van de doelen en gebruik het doel als kapstok. Stel je voor, je richt je op branding. Dan stel je jezelf de vraag, waarom? Vaak is dit antwoord simpel: je wilt dat meer mensen jouw organisatie leren kennen. Maar ook kan het voortkomen uit een fusie, naam- of huisstijlaanpassing. Kort samengevat, je wilt op het radar komen van jouw doelgroep.

Hoe kan een landingspagina daarbij helpen? Start met het bepalen van de boodschap door de volgende vraag te beantwoorden: Wat is de meerwaarde voor jouw doelgroep? mymuesli is daar een goed voorbeeld van. Hieronder zie je dat mymuesli al begint met de zoekresultaten: mymuesli, jouw individuele muesli. Mix jouw individuele lievelingsmuesli uit 80 ingrediënten. Ze richten zich hier op de doelgroep en hun meerwaarde voor de doelgroep. Ze houden ook kunnen zeggen, mymuesli, diverse soorten biologische muesli.

Niet alleen de serp spreekt aan, ook de homepagina. Ik heb hieronder nog twee opvallende contentblokken toegevoegd die zij op hun website hebben. Ook hier staat de doelgroep centraal.

Het lijkt heel simpel, maar hier is over nagedacht. Het woord ‘populairste’ in het onderstaande contentblok suggereert dat er al veel aankopen zijn geweest en deze ingrediënten veel door hen worden gemixt. Ze hadden ook kunnen zeggen, meer dan 80 ingrediënten. Voor een organisatie kan dit een belangrijke boodschap zijn, maar is dat jouw bezoekers willen lezen.

Om even in dezelfde sferen te blijven, heb ik ook gekeken naar de landingspagina’s van mymuesli gericht op verkoop. Zij hebben hun landingspagina ingedeeld in diverse contentblokken.

  • Direct het product kopen
    Content voor emotionele beslissers
    Content voor rationele beslissers
    Upsell
    Extra belevingscontent (branding)

Hiermee beantwoorden ze alle vragen die een bezoeker kan hebben.

Meet en weet wat werkt!

Houd je organisatiedoel altijd in je achterhoofd en bepaal daarna je KPI’s. Met deze prestatie-indicatoren bepaal je het succes van je landingspagina. Als je doel is om meer te verkopen, is je KPI het aantal verkopen. Om je KPI te bereiken moet je je metrics in de gaten houden. Welke statistieken geven jou inzicht om jouw doel te bereiken. Hieronder heb ik verschillende doelen met een aantal metrics opgesteld. Een handig overzicht om mee te beginnen.

5 belangrijke take-aways van dit artikel

Ik heb nog even kort mijn artikel samengevat voor de snelle lezers in vijf take-aways, namelijk

  • Bepaal jouw organisatiedoelen
  • Ontdek welke type landingspagina hierbij past
  • Schrijf de boodschap gericht op jouw doelgroep
  • Bepaal duidelijke KPI’s
  • Meet jouw succes aan de hand van diverse metrics