#Health #Persoonlijk

Waar ben ik aan begonnen? #21dagenchallenge

Slechts enkele weken geleden zei ik volmondig zonder enige twijfel ‘Ja’ tegen een 21 dagen foodchallenge. Tja, wat is nu 21 dagen? Dat is slechts drie weken, toch?

Graag vertel ik je welke challenge ik heb gedaan, hoe de challenge is gegaan en hoe de challenge is afgelopen.

Verstand op nul en direct beginnen

Voor iedereen die mij kent, ben ik altijd in voor een goede challenge. Toen deze 21 dagen foodchallenge op mijn pad kwam, zei ik dan ook volmondig ‘Ja’. Vanaf november 2018 sport ik bij Crossfit Ommen. Het heeft voor mij enige tijd geduurd, voordat ik mezelf weer volledig kon uitdagen in een sport. Lees meer over mijn nieuwe liefde: crossfit.

Eén van de redenen waarom ik ben gaan crossfitten is afvallen. En dat had ik mijn trainer ook verteld. Op een dag kwam hij naar me toe en vroeg hij: “Hoe gaat het afvallen? Wat heb je vandaag gegeten?” Ik antwoordde: “Uh… Twee eiwitrepen en vanavond stamppot boerenkool”. Uiteraard weet ik ook wel dat eiwitrepen niet het beste is, maar het is makkelijk. “Blijf maar even wachten na de les. Dan vertel ik je over onze 21 dagen challenge”, vertelde hij.

Uiteraard deed ik dat, ik was nieuwsgierig. Om half 9 was de les afgelopen en liepen we samen naar de andere kant Sportrijk Ommen om met Silvia te spreken. Ze vertelde me over de 21 dagen challenge en het enige wat ik me kon bedenken, was ‘Ja’ doen. Ik moet toch ergens weer beginnen en waarom niet zo.

En nu? Wat moet ik doen?

Eigenlijk is het heel simpel. Tijdens de 21 dagen challenge ga je je lichaam volledig resetten door de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen: vitamines, vezels, vetten en proteïnen. Drie keer per dag eet je een normale maaltijd zonder koolhydraten met extra veel groenten. Daarnaast neem je twee kleine tussendoortjes. De tussendoortjes zijn er alleen om je honger te stillen.

Nu ben ik zelf geen voorstander van diëten die slechts 3, 5 of misschien 30 dagen duren. Je moet je levensstijl aanpassen en niet tijdelijk minder of gezonder gaan eten. Dan val je op den duur terug. Dat weet ik uit ervaring.

Eigenlijk kan je deze challenge ook geen dieet noemen. Het is een goede kick-off of juist die extra boost om de laatste kilo’s af te vallen. Daarnaast doe ik het niet alleen. Ik heb 24/7 hulp van Silvia. Je start met een nul-meting daarna een tussentijdse mening en je eindigt natuurlijk met een laatste meting. Met een meting bedoel ik geen weegschaal die alles meet aan de hand van je voeten of handen, maar een meting met o.a. een weegschaal, cm-lint en huidplooimeter.  Wil je de challenge ook eens doen? Of wil je meer weten? Dan kun je contact opnemen met Sportrijk Ommen. Zij kunnen je hier alles over vertellen.

Hoe ging ‘t?

De eerste dagen waren het moeilijkst en daarna ging het vrij makkelijk. Ik vond het niet zozeer moeilijk om van al het lekkers af te blijven, maar om de gerechten te bedenken. Zoals je wellicht hebt gelezen, woon ik sinds 1 november op mezelf. Dat kost natuurlijk geld, maar gezond eten kost ook veel geld. Ik blijf me verbazen dat ik al een pizza kan kopen voor 2,50 terwijl een bakje met blauwe bessen bijna 5 euro kost. Ik vind dat zo jammer. Het percentage obesitas blijft in Nederland maar groeien en groeien, maar wat wordt er tegen gedaan? Ik snap wel waar het mis gaat. Uiteindelijk had ik een paar gerechten die ik regelmatig at:

  • roereieren met spinazie en gebakken bacon,
  • snoeptomaatjes, komkommer met hummus,
  • kippenlever met broccoli en uien,
  • gevulde salade met kip en
  • spruitjes met mosterd en worst.

Werd het saai? Ja, soms wel een beetje. Wat ik het meest miste – naast de wijn, pizza’s en patat 😉 – was Skyr en havermout. Die heb ik even moeten laten staan.

Nog een keertje?

Zal ik de challenge nog een keertje over doen? Ja, zeker! Ik ben heel blij met de resultaten. In totaal bijna 5 kilo kwijt en ruim 14 cm. Ik mag zeker niet ontevreden zijn. Echter, of het slim was om deze challenge tijdens Sinterklaas te doen en vlak voor Kerst? Nee, dat was het niet. Ik heb de challenge goed volgehouden en ben niet de mist in gegaan. Maar op het moment dat je stopt, krijg je continu ‘verkeerd’ eten voorgeschoteld. En dan? Dan is de kans groot dat het mis gaat.

Ik raad iedereen de 21 dagen challenge aan, maar plan ook je vervolgtraject. Wat doe je zodra de challenge is afgelopen?

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *