Geplaatst op

5 tools om productiever te zijn in 2019

Heb jij als goede voornemen om productiever te zijn in 2019? Ik geef je graag 4 tools die je kunnen helpen om effectiever te werken.

Eén van mijn voornemens is productiever te zijn in 2019. Zelf werk ik als online marketeer in de recreatie- & horecabranche. In deze branche gebeurt altijd wel iets en er komt altijd wel ‘iets’ tussendoor. Ik vind dat heerlijk. Echter, daardoor loop ik soms wel tegen een probleem aan: minder geconcentreerd omdat je drie dingen tegelijk wilt doen en je je planning ad hoc moet aanpassen. Gelukkig heb ik een aantal tools om productief en effectief te werken waardoor ik deze problemen kan aanpakken.

Google calendar

Mijn go-to-tool is Google calendar. Ik zal niet weten wat ik zonder mijn digitale agenda moet. Het liefst plan ik mijn dag tot op de minuut in. Het lijkt misschien wat neurotisch, maar ik weet precies wat ik moet doen en hoe lang ik ermee bezig mag zijn.

Graag geef ik je een voorbeeld van een dagindeling.

Vind je dit te uitgebreid? Wat ik heel goed kan begrijpen, dan raad ik je aan om de grote stenen van je dag in te plannen. Probeer wel iedere activiteit een tijdslimiet te geven. Ik mag bijvoorbeeld slechts 2 uur besteden aan het schrijven van een artikel en een half uur aan mijn mail.

Wil je tips over het invullen van je agenda? Kijk dan het filmpje van Amy Landino een girlboss die je zeker moet volgen. Zij heeft een video gemaakt waarin zij haar routine uitlegt.

Harvest

Ik kreeg regelmatig de vraag “Hoe lang ben je daar mee bezig?”, maar ik kon daar nooit een concreet antwoord op geven. Want hoe lang was ik daar eigenlijk mee bezig? Vaak schatte ik mijn tijd verkeerd in, waardoor ik soms wel uren moest overwerken. Ik schatte namelijk nooit mijn tijd te ruim in maar altijd te krap.

Toen ik aan bureauzijde ging werken, moest ik mijn uren bijhouden. Hiervoor gebruikte ik de timertool Harvest. Met Harvest kon ik iedere activiteit bijhouden en zien hoe lang ik over een taak deed. Toen ik bij Attractie- & Vakantiepark Slagharen ging werken, wilde ik hetzelfde. Ook hier wilde ik weten hoe lang ik ergens mee bezig was en hoe ik mijn dagen kon indelen. Na het proberen van diverse timertools, ben ik toch weer uitgekomen bij Harvest.

Clickup

Plannen doe ik met de tool ClickUp, een productiviteitsplatform. Inmiddels heb ik gewerkt met diverse platformen: Jira, Podio, Monday. Hier was ik zeer enthousiast over, maar alles kosten ze geld. En niet om gierig te zijn, vind ik het jammer om geld te betalen om te plannen. Met ClickUp kun je diverse teams aanmaken. Zo heb ik een eigen team en een werkteam. In ieder team maak je spaces aan en daaronder creëer je projecten met taken. Je kan in iedere taak o.a. uitbreiden met

  • Prioriteit
  • Status
  • Deadline
  • Assignee
  • Startdatum
  • Verwachte tijd
  • Getrackte tijd

Ja, je leest het goed. Je kan ook je getrackte tijd toevoegen. Ik heb bijvoorbeeld ClickUp gekoppeld aan Harvest waardoor ik iedere taak eenvoudig kan time-tracken. Daarnaast kun je ClickUp ook koppelen met je agenda zodat je taken direct op de juiste datum in je agenda staat etcetera.

Meditatie

Iedere avond voordat ik ga slapen, doe ik aan slaapmeditatie. Ik was nooit zo’n voorstander van meditatie: een beetje stil zitten en nergens aan denken. Het lukte me nooit. Ik dwaalde keer op keer af en voelde me niet tot rust gekomen. Tot ik ging verhuizen en de werkdruk steeg. Iedere avond voordat ik ging slapen, luisterde ik een YouTube filmpje. Deze video is Nederlandstalig en duurt nog geen tien minuten. Ik heb ook andere filmpjes geprobeerd, maar deze vind ik het fijnst. Na enige tijd hoef je het filmpje niet meer te luisteren, omdat je weet wat je moet doen. Vaak heb ik wel op de achtergrond een rustig muziekje aan.

Sinds enkele dagen ben ik ook begonnen met een veel aanbevolen tool: Headspace. Ik ben benieuwd wat deze tool me gaat brengen.

Helweek

Tot slot, is de Helweek een goede methode om productiever te worden. De Helweek is bedacht als militaire ontgroening. Je wordt volledig uit je eigen ritme gehaald en daarmee reset je je lichaam. Tijdens de Helweek volg je de volgende regels

  • Sta iedere dag om 05.00 uur op.
  • Ga iedere dag om 22.00 uur naar bed.
  • Gebruik geen social media onder werktijd.
  • Wees positief en handel oplossingsgericht.
  • Besteed extra aandacht aan je uiterlijk en kleding.
  • Beperk je ‘sociale’ gesprekken tijdens werktijd.
  • Laat de televisie uit
  • Eet de hele week gezonde maaltijden
  • Sport minimaal 30 minuten per dag
  • Werk extreem hard en focus je op de taken die je moet afronden.
  • Laat privéaangelegenheden tot de avond wachten.

De Nationale Helweek staat altijd gepland in de vierde week van januari. Doe jij mee? Ik start op maandag 22 januari 2019. Lees meer over de Helweek.

Geplaatst op Geef een reactie

Waar ben ik aan begonnen? #21dagenchallenge

Slechts enkele weken geleden zei ik volmondig zonder enige twijfel ‘Ja’ tegen een 21 dagen foodchallenge. Tja, wat is nu 21 dagen? Dat is slechts drie weken, toch?

Graag vertel ik je welke challenge ik heb gedaan, hoe de challenge is gegaan en hoe de challenge is afgelopen.

Verstand op nul en direct beginnen

Voor iedereen die mij kent, ben ik altijd in voor een goede challenge. Toen deze 21 dagen foodchallenge op mijn pad kwam, zei ik dan ook volmondig ‘Ja’. Vanaf november 2018 sport ik bij Crossfit Ommen. Het heeft voor mij enige tijd geduurd, voordat ik mezelf weer volledig kon uitdagen in een sport. Lees meer over mijn nieuwe liefde: crossfit.

Eén van de redenen waarom ik ben gaan crossfitten is afvallen. En dat had ik mijn trainer ook verteld. Op een dag kwam hij naar me toe en vroeg hij: “Hoe gaat het afvallen? Wat heb je vandaag gegeten?” Ik antwoordde: “Uh… Twee eiwitrepen en vanavond stamppot boerenkool”. Uiteraard weet ik ook wel dat eiwitrepen niet het beste is, maar het is makkelijk. “Blijf maar even wachten na de les. Dan vertel ik je over onze 21 dagen challenge”, vertelde hij.

Uiteraard deed ik dat, ik was nieuwsgierig. Om half 9 was de les afgelopen en liepen we samen naar de andere kant Sportrijk Ommen om met Silvia te spreken. Ze vertelde me over de 21 dagen challenge en het enige wat ik me kon bedenken, was ‘Ja’ doen. Ik moet toch ergens weer beginnen en waarom niet zo.

En nu? Wat moet ik doen?

Eigenlijk is het heel simpel. Tijdens de 21 dagen challenge ga je je lichaam volledig resetten door de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen: vitamines, vezels, vetten en proteïnen. Drie keer per dag eet je een normale maaltijd zonder koolhydraten met extra veel groenten. Daarnaast neem je twee kleine tussendoortjes. De tussendoortjes zijn er alleen om je honger te stillen.

Nu ben ik zelf geen voorstander van diëten die slechts 3, 5 of misschien 30 dagen duren. Je moet je levensstijl aanpassen en niet tijdelijk minder of gezonder gaan eten. Dan val je op den duur terug. Dat weet ik uit ervaring.

Eigenlijk kan je deze challenge ook geen dieet noemen. Het is een goede kick-off of juist die extra boost om de laatste kilo’s af te vallen. Daarnaast doe ik het niet alleen. Ik heb 24/7 hulp van Silvia. Je start met een nul-meting daarna een tussentijdse mening en je eindigt natuurlijk met een laatste meting. Met een meting bedoel ik geen weegschaal die alles meet aan de hand van je voeten of handen, maar een meting met o.a. een weegschaal, cm-lint en huidplooimeter.  Wil je de challenge ook eens doen? Of wil je meer weten? Dan kun je contact opnemen met Sportrijk Ommen. Zij kunnen je hier alles over vertellen.

Hoe ging ‘t?

De eerste dagen waren het moeilijkst en daarna ging het vrij makkelijk. Ik vond het niet zozeer moeilijk om van al het lekkers af te blijven, maar om de gerechten te bedenken. Zoals je wellicht hebt gelezen, woon ik sinds 1 november op mezelf. Dat kost natuurlijk geld, maar gezond eten kost ook veel geld. Ik blijf me verbazen dat ik al een pizza kan kopen voor 2,50 terwijl een bakje met blauwe bessen bijna 5 euro kost. Ik vind dat zo jammer. Het percentage obesitas blijft in Nederland maar groeien en groeien, maar wat wordt er tegen gedaan? Ik snap wel waar het mis gaat. Uiteindelijk had ik een paar gerechten die ik regelmatig at:

  • roereieren met spinazie en gebakken bacon,
  • snoeptomaatjes, komkommer met hummus,
  • kippenlever met broccoli en uien,
  • gevulde salade met kip en
  • spruitjes met mosterd en worst.

Werd het saai? Ja, soms wel een beetje. Wat ik het meest miste – naast de wijn, pizza’s en patat 😉 – was Skyr en havermout. Die heb ik even moeten laten staan.

Nog een keertje?

Zal ik de challenge nog een keertje over doen? Ja, zeker! Ik ben heel blij met de resultaten. In totaal bijna 5 kilo kwijt en ruim 14 cm. Ik mag zeker niet ontevreden zijn. Echter, of het slim was om deze challenge tijdens Sinterklaas te doen en vlak voor Kerst? Nee, dat was het niet. Ik heb de challenge goed volgehouden en ben niet de mist in gegaan. Maar op het moment dat je stopt, krijg je continu ‘verkeerd’ eten voorgeschoteld. En dan? Dan is de kans groot dat het mis gaat.

Ik raad iedereen de 21 dagen challenge aan, maar plan ook je vervolgtraject. Wat doe je zodra de challenge is afgelopen?

Geplaatst op Geef een reactie

Ik ben verliefd!

Heel grappig, ik zit met een heerlijk glas Baileys op de bank en wilde een blogartikel schrijven over de 21 dagen foodchallenge die ik heb gedaan. Toen ik begon met schrijven, merkte ik dat het verhaal een andere wending kreeg. Ik wil eerst vertellen over mijn nieuwe liefde: Crossfit.

Mijn nieuwe liefde: Crossfit

Vanaf november 2018 heb ik een nieuwe vlam gevonden in Ommen. Het heeft voor mij enige tijd geduurd voordat ik mezelf weer volledig kon uitdagen in een sport. Ik heb mijn hele leven gesport. Op 6-jarige leeftijd ben ik begonnen met turnen en dit heb ik gedaan tot mijn 24ste. Toen moest ik stoppen wegens een heftige enkelblessure. Inmiddels 5 jaar later is mijn enkel nog steeds niet volledig genezen, maar voelde ik wel de drang om weer een sport te zoeken die bij mij past. Ik heb een tijdje krachttraining gedaan, HIIT’s en hardlopen. Allemaal hele leuke sporten, maar totaal niet met elkaar te combineren en de uitdaging verdwijnt.

Toen kwam crossfit op mijn pad. Een sport met een combinatie tussen uithoudingsvermogen, kracht en gymnastiek, maar waar? Ik was al bij een box in Almelo en Hardenberg geweest, maar ik voelde het nog niet helemaal. Je kent het wel, ik voelde me nog niet op mijn plek. Toen kwam ik erachter dat er een box zat in Ommen. Na mijn verhuizing naar Den Ham leek me dit een goede optie. Al vrij snel mocht ik van de boxmeester Martijn een lesje meetrainen, zaterdagochtend om 08.30 uur. Vroeg uit de veren en knallen. Nou, knallen… Ik ging letterlijk kapot! En dat vond ik heerlijk. Ik heb me dan ook direct ingeschreven als lid met een duo-abonnement. Een abonnement bij Crossfit Ommen én Sportrijk Ommen de sportschool die ernaast zit.

Wiebelen als een pinguïn

De daarop volgende dagen liep ik dan ook als een pinguïn rond. Ik wiebelde tijdens het lopen, omdat ik simpelweg mijn knieen van de spierpijn niet meer kon optillen. Het zag er misschien heel suf uit, maar het voelde heerlijk. Het was een teken dat ik wat had gedaan.

Waarom Crossfit Ommen?

Heel simpel. De sfeer bij Crossfit Ommen heeft me overtuigd. De uitleg, de leden, de gezelligheid, maar ook vooral de aanmoediging. Zonder enige twijfel heb ik me aangemeld en zie ik uit naar de avonden dat ik weer een les kan volgen.

Ben je ook benieuwd wat crossfit voor jou kan betekenen? Kijk dan eens op Netflix ‘The fittest on earth’. Raak je geïnspireerd en enthousiast? Zoek dan een box om jouw omgeving en test jouw uithoudingsvermogen en kracht.

Geplaatst op Geef een reactie

Nieuw jaar, nieuwe kansen

Het is 1 januari 2019 22.20 uur, ik heb de laptop op schoot met op de achtergrond Netflix ‘Fittest on Earth’. De eerste dag van het nieuwe jaar is al bijna voorbij. Ik heb een drukke dag gehad, want ik wil het jaar goed beginnen. Net als iedere andere Nederlander heb ik ook goede voornemens. Ik ben begonnen met het opruimen van de woonkamer en daarmee ook de kerstboom. Al het oud papier ligt klaar om weggebracht te worden, vuilniszakken in de container en alles is gestofzuigd. Heerlijk begin van het jaar!

2018 stond volledig in het teken van ontwikkeling en fitter worden. Dit heeft me tijd gekost en zal me zeker ook in 2019 nog meer tijd kosten. De grootste veranderingen in 2018 voor mij waren

  • Van baan wisselen. Ik heb ontslag genomen bij Vsee Search Marketing en ben als online marketeer aan de slag gegaan bij Attractie- & Vakantiepark Slagharen.
  • Gestart als freelancer in vormgeving, schrijven en online marketing.
  • Op mezelf gaan wonen.

Little recap op 2018

Natuurlijk kijk ik altijd nog even terug naar de voornemens van 2018, voordat ik mijn doelen voor 2019 stel.

Mijn eerste doel was een business goal. Leer alles over inbound marketing en word specialist. Hoe? Ik zal iedere maand een blogartikel of whitepaper schrijven gerelateerd aan inbound marketing. In het begin leek het simpel en realistisch, maar ik vergat het in te plannen en daardoor heb ik het niet gehaald.

Met tweede doel had te maken met de Content Werkplaats, mijn eigen bedrijf. In mei/juni 2018 heb ik besloten de Content Werkplaats een onderdeel te zijn van mijn eigen bedrijf en niet mijn focus. Mijn focus is bedrijven helpen met vormgeving, teksten en online marketing tegen lage tarieven. De Content Werkplaats is zeker een wens, maar dat heb ik dit jaar op een laag pitje gezet.

Wanneer ik verder lees, zie ik wat ik dit jaar allemaal had willen bereiken. Masterclasses geven was er ook eentje. Ook dit heb ik niet kunnen halen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier verder ook geen tijd in heb gestopt.

Naast business goals heb ik ook healthy lifestyle goals gesteld. Gelukkig heb ik die wel allemaal gehaald:

  • Samen met Nathalie en Ramona meedoen aan de Strongsisterrun.
  • Samen met mijn zwager Marc meedoen aan Tot de Nek in de Drek.
  • Mijn eerste hardloopwedstrijd en daarmee een kleurrijke run lopen samen met mijn vriend: de Colorrun 2018.

Helaas heb ik de Colorrun alleen moeten lopen omdat mijn vriend ziek was. Gelukkig heeft hij dit wel goed gemaakt met een extra geplande run, de Santarun in Vriezenveen.

Door de wisseling van banen ben ik ook gestopt met sporten bij de Basic Fit en moest ik op zoek naar een andere sportschool. Ik kon niet helemaal mijn plekje en vooral mijn sport vinden tot 12 november. Op 12 november besloot ik mee te doen aan een lesje Crossfit in Ommen. Ik was direct verkocht. De sfeer was goed, de les was leuk en bovenal ik was kapot. Hahaha, dat klinkt misschien gek, maar ik houd ervan om mezelf tot het uiterste te drijven. Inmiddels ben ik een paar weken verder en voel ik me nu al fitter en energieker.

Healthy Lifestyle Goals 2019

Nou, genoeg over 2018. Laten we het hebben over de doelen van 2019. Laten we beginnen met de ‘makkelijkere’ doelen. Uiteraard ga ik dit jaar weer runs lopen. Op dit moment staan er twee op de planning en wordt er nog eentje gepland met een aantal Crossfitcollega’s.

  • Tot de Nek in de Drek
  • Strongmanrun. Niet de 21 kilometer, hoor. Daarvoor is het te vroeg 😉  

Om deze runs goed te lopen, blijf ik crossfitten en hardlopen. Ik wil en moet nog een aantal kilo’s kwijt waardoor alles makkelijk en beter wordt.

Business Goals 2019

Als we spreken over business goals wordt het iets moeilijker. Ik heb nóg geen concrete doelen voor 2019. Ja, ik wil mijn klantenkring uitbreiden, meer artikelen schrijven en eindelijk gastlessen gaan geven. Maar.. het benoemen van deze doelen is niet voldoende. Dat zie je wel aan de doelen van 2018. Mijn healthy lifestyle doelen zijn concreet. Mijn business goals moet ik plannen en ik moet nieuwe contacten leggen. Kortom, ik moet eerst ontdekken hoe ik dit ga doen, voordat ik concrete doelen stel. Hier kom ik zo snel mogelijk op terug, want dit staat ingepland ;-).

Geplaatst op

One small step for man one giant leap for Priscilla

Voor een ander kan dit de meest normale zaak van de wereld zijn, maar eindelijk is het zover. Ik heb ervoor gekozen om op mezelf te gaan wonen. Toen ik 29 jaar werd, zei ik tegen mezelf: “Mijn 30ste vier ik niet meer thuis, die vier ik in mijn eigen huis”. Het was tijd. De eerste maanden ben ik een beetje rond gaan kijken en vanaf juli ben ik écht op zoek gegaan.

Het was een spannende periode. Ik had me ingeschreven bij een woningstichting en ben op zoek gegaan op Funda naar diverse huurwoningen in de omgeving. Echter, in de woonplaatsen waar ik een plekje zocht, waren weinig woningen beschikbaar. Tot ik op een verjaardag een tip kreeg over een prachtige woning in een landelijke boerderij. Na een telefoongesprek en een bezoekje was ik erg enthousiast. Ik was ook al bijna 100% overtuigd. Maar er was toch iets wat me tegenhield. Was het spanning, angst of wilde ik nog niet weg? Na een goed overleg besloot ik nog eens langs te gaan met mijn ouders en dan de keuze te maken. Op maandag 19.00 uur hadden we een afspraak, maar om 16.30 uur kreeg ik plots nog een woning aangeboden. Oo, wat moet ik nu? Mijn hoofd begon te tollen. (een uitspraak die je zeker vaker op mijn website terug ziet komen. zie: chaos). Help!

Na een bezoek aan de boerderij en een bezoek aan de eengezinswoning waren er een paar pro’s & cons. Na een kort overleg met mijn ouders en mijn vriend heb ik de keuze gemaakt voor de eengezinswoning. Een van de eisen die ik aan mijn woning stelde, was twee slaapkamers. Eentje voor mezelf en een tweede voor mijn neefjes en nichtjes. Ik zag het al helemaal voor me. Logeren bij tante Priscilla. ‘s Avonds bioscoop in de woonkamer, kussengevechten op bed en daarna gezellig samen ontbijten. Deze eengezinswoning had drie slaapkamer en bood daardoor nóg meer mogelijkheden.

Inmiddels is het slechts enkele dagen geleden dat ik mijn sleutel heb gekregen en dat ik iedere dag wel iets doe om mijn woning in orde te maken.

Binnenkort zul je meer lezen over mijn verhuizing en alles waar ik tegenaan loop.

Geplaatst op Geef een reactie

#Healthy #Clean in Slagharen

Op het moment dat ik de titel typ van dit artikel, grinnik ik. Vijf suikervrije en koolhydraatarme gerechten. Dat klinkt toch niet lekker en dan gaat het over eten, dan moet het water je toch gelijk in je mond lopen. Ik had er ook neer kunnen zetten, suikervrij, koolhydraatarm, glutenvrij, vegetarisch en nog meer. Maar dat is toch niet aantrekkelijk. Daarom heb ik snel de titel aangepast. #Healthy #Clean in Slagharen: dezelfde titel als onze whatsappgroep.

Zoals ik al even kort vermeldde, is #Healthy #Clean een titel van een whatsappgroepje. Samen met twee andere collega’s van Attractie- & Vakantiepark Slagharen heb ik dit groepje opgericht. Hierbij hebben we afgesproken om iedere week een dag voor elkaar gezonde lunch klaar te maken. Dat betekent 1 keer koken voor 3 en twee keer een lunch krijgen. Dat is toch niet verkeerd. Nu schrijf ik stiekem een blogartikel over de eerste vijf gerechten die wij hebben gegeten. Ps. de foto’s die ik heb genomen, voldoen niet echt aan de hastag foodporn. Dus die zal ik niet toevoegen. Wil je ze echt zien? Kijk dan op ons instagramacocunt.

Gerecht 1 – Kipsalade met mango

We startten om maandag met een heerlijke salade. Ik hoop dat het woord heerlijk je niet gaat vervelen, dit kan vaker voorkomen dan ik zou willen.

Het gerecht bestond uit gemengde sla, augurk, gedroogde tomaat, spekjes en gepocheerde kip. Om er een geheel te maken, had ze er een dressing van mayonaise, mosterd en honing aan toegevoegd. Tot slot kregen we er zelfgemaakt lijnzaadcrackers bij. Je moest er echt niet aan ruiken, maar ze waren heerlijk!

Gerecht 2 – Koolkippie

Het tweede gerecht had in de basis spitskool. De spitskool was heerlijk klaargemaakt met  rozijnen, rode ui, bosui, gerookte kipfilet, appel, mayonaise, mosterd en kwark, ahornsiroop, zout en peper. Zo, dat is eruit. Dat was een hele mond vol. En lekker dat het was!

Gerecht 3 – Tom Kha Kai

Zelf heb ik Tom Kha Kai gemaakt, althans een variatie daarop. Dit was het moment om eens de soep zelf te maken en niet uit een zakje te kopen. Ik ontdekte twee recepten met relatief weinig suiker en weinig ingrediënten. Om het gerecht te maken, had ik kip, kokosmelk, thaise roerbakgroenten, rode peper en kippenbouillon nodig. Easy, peasy en lekker… Al zeg ik het zelf. 😉

Gerecht 4 – Gegrilde groentesalade

De tweede week werden we ‘s ochtends al wakker gemaakt met instagramfilmpjes van gegrilde groenten. We kregen een salade met aubergine, courgette, paprika met knoflook en olijfolie uit de oven, mozzarella en gemengde sla. Met een dressing van olijfolie, azijn, zout en peper. Een heerlijk gerecht die ik zeker nog eens zelf ga maken!

Gerecht 5 – With love salade met blauwe kaas

Gerecht 5 was ook één van mijn probeersels. Een witlofsalade met blauwe kaas. Normaal gesproken houd ik niet zo van rauwe witlof, maar in deze combinatie was het heerlijk. De ingrediënten van het gerecht zijn:

  • Witlof,
  • Honing,
  • Spekjes,
  • Blauwe kaas,
  • Gebakken peer,
  • Balsamico-azijn
  • Olijfolie

Waarom ik zal ik eigenlijk stoppen bij 5? Daar is geen reden voor. Ik vond het simpelweg een mooi getal, maar we zijn met drie collega’s. Dan krijg je bij deze nog een heerlijke bonus: gerecht 6 kippie tonato.

Gerecht 6 – Kippie Tonato

Zoals je vast aan de titel kan zien, zijn Kippie Tonato en Koolkippie gemaakt door dezelfde collega. Kippie Tonato spande toch wel echt de kroon. Het gerecht bestond uit gemengde sla, augurk, gedroogde tomaat, gerookte kip, rode ui, appel, komkommer, bosui met een tonijndressing. Oo, o, o.. Wat een heerlijke combinatie. Oeps, ik vergeet je te vertellen hoe ze de tonijndressing heeft gemaakt. Dat ga ik je natuurlijk niet ontnemen. De dressing bestaat uit tonijn, mayonaise, kwark, zout en peper, olijfolie, augurk en rode ui.